Objavljeno: 14.08.2020. 11:01

Space Weather

Ogromna sunčeva pjega prijeti snažnim bakljama

Snažne sunčeve baklje mogle bi prouzročiti probleme u radio komunikaciji, GPS-u i energetici.

Ogromna sunčeva pjega prijeti snažnim bakljama

Astronom amater Martin Wise otkrio je i snimio veliku sunčevu pjegu veličine Marsa na zapadnoj regiji Sunca.

Pjega se nalazi na području AR2770 i ističe se primarnom crnom korom, a usmjerena je prema Zemlji i emitira sunčeve baklje klase B.

Astronomi očekuju da će se u predstojećim danima pjega povećati, a znanstvenici će pažljivo pratiti sunčeve baklje kako bi mogli upozoriti svijet na mogućnost izboja koji bi mogli ugroziti sustave za radio komunikacije, GPS i energetska postrojenja, što bi moglo rezultirati ispadanjem nekih elektrana iz sustava opskrbe električnom energijom.

Pjega je dio ciklusa Solar Cycle 25, novog 11-godišnjeg razdoblja elektromagnetskih aktivnosti na Suncu.

"Ova sunčeva pjega je bila laka meta mojem sunčevom teleskopu", izjavio je Wise koji ju je uočio pomoću 8-inčnog teleskopa opremljenog sunčevim filterima.

Obzirom da R2770 zasad emitira sunčeve baklje klase B, odnosno baklje najniže klase, Space Weather ne očekuje da će nam stvarati veće probleme s valovima ionizirajućeg zračenja koje će stići do atmosfere Zemlje.

S druge strane upozoravaju da će pjega u idućim danima rasti i dovesti do povećanja aktivnosti, pa bi mogla stvarati intenzivnije sunčeve baklje.

Predviđanje sunčevih baklji je od velike važnosti i za svemirske misije s ljudskom posadom, pa NASA primjerice ima sustav za uzbunjivanje astronauta na ISS-u, koji se u slučaju jačih izboja mogu skloniti na sigurnije mjesto i koliko toliko zaštititi od zračenja.

Nitko zasad ne vjeruje da bi zračenje od ovih novih baklji moglo ugroziti ljude i životinje na Zemlji.

Najsnažnija Sunčeva baklja u posljednjih par stotina godina je bila 1. rujna 1859., koju je promatrao britanski astronom Richard Carrington. Ona je bila vidljiva golim okom i stvorila je polarnu svjetlost, koja se vidjela čak na Kubi i Havajima, a neki telegrafski sistemi su bili u požaru.

Sunčeva baklja je ostavila tragove i u ledu na Grenlandu, u obliku nitrata i berilija-10, koji se i danas mogu mjeriti. Kada bi se takva baklja pojavila danas mogla bi opasno ugroziti satelite, svemirske letjelice, astronauteelektrične i elektronske sustave koji u 19. stoljeću nisu postojali.