Objavljeno: 30.07.2017. 11:23

ESA

Na Titanu detektirane molekule važne za nastanak života

Titan bi mogao postati glavni prirodni laboratorij za otkrivanje kemijskih tajni nastanka života u svemiru.

Na Titanu detektirane molekule važne za nastanak života

Znanstvenici Europske svemirske agencije objavili su kako je međunarodna misija Cassini-Huygens u maglovitoj atmosferi Saturnovog mjeseca Titana iznenađujuće detektirala molekule koje su vrlo važne za proizvodnju složenih organskih tvari. Titan ima gustu atmosferu dušika i metana s nekim od najkompleksnijih kemijskih sustava u Sunčevom sustavu. Znanstvenici kažu da možda čak oponaša atmosferu rane Zemlje prije nakupljanja kisika. Kao takav, Titan se može promatrati kao laboratorij na planetu koji se može proučavati kako bismo razumjeli kemijske reakcije koje su dovele do života na Zemlji i koje bi se mogle događati na planetima oko drugih zvijezda.

U Titanovoj gornjoj atmosferi dušik i metan su izloženi energiji sunčeve svjetlosti i energetskih čestica u Saturnovoj magnetosferi. Ovi izvori energije uzrokuju reakcije koje uključuju dušik, vodik i ugljik, što dovodi do složenijih prebiotičkih spojeva.

Te velike molekule spuštaju se prema nižoj atmosferi, stvarajući gustu maglu organskih aerosola i pretpostavlja se da će s vremenom doći do površine. No procese kojima se jednostavne molekule u gornjoj atmosferi pretvaraju u složenu organsku izmaglicu na nižim visinama znanstvenicima je teško razumjeti.

Sonda Cassini je otkrila određene vrste negativno nabijenih molekula na Titanu, aniona, koje znanstvenici nisu očekivali jer su jako reaktivni i ne bi trebali dugo trajati u Titanovoj atmosferi prije nego što se kombiniraju s drugim materijalima. Njihovo otkrivanje potpuno preoblikuje postojeće spoznaje u vezi atmosfere maglovitog mjeseca.

Kemija u Titanovoj atmosferi

U novoj studiji objavljenoj u publikaciji Astrophysical Journal Letters, znanstvenici su identificirali neke od negativno nabijenih vrsta molekula koje su poznate poznati kao "anioni lanaca ugljika". Ove linearne molekule smatraju se građevnim blokovima prema složenijim molekulama i možda su činili osnovu za najranije oblike života na Zemlji.

"Napravili smo prvu nedvosmislenu identifikaciju aniona ugljikovog lanca u atmosferi planeta, za koju vjerujemo da predstavlja osnovni građevni element u proizvodnoj liniji rastućih većih i složenijih organskih molekula, "Kaže Ravi Desai sa sveučilišta University College London, glavni autor studije.

"Ovo je poznati proces u međuzvjezdanom mediju, ali sada ga vidimo u potpuno drugačijem okruženju, što znači da bi mogao predstavljati univerzalni proces proizvodnje složenih organskih molekula".

Znanstvenik se sada pita bi li se to moglo dogoditi i unutar drugih atmosfera sastavljenih od dušika i metana, kakve postoje na svemirskim tijelima poput Plutona i Tritona ili na egzoplanetima sa sličnim svojstvima te smatra kako bismo se trebali čim više posvetiti proučavanju Titana jer nam nudi mogućnost otkrivanja složenih kemijskih mehanizama koji bi nam mogli pojasniti nastanak života u svemiru.