Objavljeno: 27.05.2013. 16:15

Ionski motor

NASA u inspekciji motora za "vožnju" asteroida

Jeftinije je dovući mali asteroid u orbitu Zemlje i tamo ga proučavati, nego dovesti astronaute na veliki.

NASA u inspekciji motora za "vožnju" asteroida

Prvi čovjek NASA-e Charles Bolden zadovoljan je razvojem ionskog potisnika koji bi omogućio dovlačenje asteroida u orbitu Zemlje ili Mjeseca, što je jedan od svježijih planova koje je američka svemirska agencija objavila tijekom protekle godine.

vožnja asteroida

Mada je Barack Obama svojevremeno objavio da je njegova administracija spremna za financiranje misije koja bi dovela ljudsku posadu na jedan asteroid, NASA-ini znanstvenici su procijenili kako bi za to bilo potrebno utrošiti ogroman novac poreskih obveznika, pa su stoga došli na ideju da se u Asteroidni pojas pošalje letjelica koja bi bila u stanju "uhvatiti" jedan mali asteroid, te ga potom dovesti u orbitu Mjeseca ili Zemlje, gdje bi ga robotizirani sustavi ili astronauti mogli znatno lakše proučavati.

NASA-in Jet Propulsion Laboratory (JPL) stoga je započeo razvoj novog ionskog motora koji bi omogućio "šlepanje" asteroida ka Zemlji, a ovih dana su prototip demonstrirali šefu NASA-e Charlesu Boldenu koji je izjavio da je jako zadovoljan viđenim.

Ovaj motor umjesto "eksplozija" kemijskog goriva kakvo se koristi za potisak motora u dosadašnjim letjelicama, koristi sustav motor na solarnu električnu propulziju pomoću iona xenona.

Bolden smatra kako će kroz 6 do 10 godina zahvaljujući ovom sustavu koji razvija tim JPL-a pod nazivom Asteroid Retrieval Initiative, projekt biti realiziran, što će također pomoći i u razvoju tehnologija koje bi trebale jednog dana dovesti čovjeka na Mars.

Tijekom Boldenove posjete i demonstracije prototipa ionskog motora, inženjer JPL-a John Brophy je izjavio kako je NASA ovu tehnologiju započela razvijati još davnih 1950-ih godina prošlog stoljeća, dok je prvi puta korištena u jednoj letjelici 2001. godine.

bolden20130523-full

Charles Bolden tijekom inspekcije novog ionskog potisnika.

Stariji model ionskog motora nalazi se u letjelici Dawn koja je lansirana 2007. godine ka asteroidima Ceresu i Vesti. Nakon što je istraživala Vestu tijekom 2011. i 2012. godine, letjelica Dawn se uputila ka Ceresu, gdje bi trebala stići 2015. godine.

NASA procjenjuje da će misija dovlačenja asteroida koštati oko 2,6 milijardi dolara, a asteroid koji se planira dovući u orbitu Zemlje ili Mjeseca bit će promjera od desetak metara, odnosno dovoljno mali da u slučaju pada čitav izgori u atmosferi Zemlje bez posljedica.

Izvor: JPL