Objavljeno: 11.10.2015. 13:08

Journey to Mars

NASA objavila plan dovođenja čovjeka na Mars

Plan se sastoji od 3 faze, čija realizacija bi trebala dovesti do šetnje Marsom 2030-ih godina.

NASA objavila plan dovođenja čovjeka na Mars

Poznato je da NASA želi dovesti čovjeka na Mars u 2030-im godinama ovoga stoljeća, a sada je objavila i detaljni koncept tog plana na 36 stranica, pod nazivom "Journey to Mars: Pioneering Next Steps in Space Exploration".

Plan dovođenja čovjeka na Mars je podijeljen u tri faze koje će biti od presudne važnosti za osvajanje crvenog planeta.

Prva faza je već u tijeku a odnosi se trajni boravak astronauta na Međunarodnoj svemirskoj postaji. U planu je da ISS obavlja svoje operacije najmanje do 2024. godine, a testovi na postaji koji imaju poveznicu s osvajanjem Marsa, služe kako bi se bolje razumjeli učinci svemirskih putovanja na ljudsko tijelo i psihu. Kao dodatak tome, NASA i njezini partneri će razvijati i testirati važne tehnologije na raznim područjima, poput sustava za održavanje života i komunikacija.

ISS oko Zemlje orbitira na udaljenosti od samo 400 kilometara. Bespilotne letjelice dovode namirnice i druge potrepštine astronautima na redovnoj bazi, a oni se mogu vratiti na Zemlju za samo nekoliko sati. Osvajači Marsa moraju biti znatno više neovisni, a to je iduća faza koju NASA planira.

Mars 2

Stoga NASA tijekom idućeg desetljeća planira seriju misija u "dubokom svemiru" u blizini Mjeseca, a jedna od njih je projekt Asteroid Redirect Mission (ARM), koja će letjelici na napredan solarno-električni pogon omogućiti da robotskom rukom zgrabi mali asteroid i dovede ga u orbitu Mjeseca, gdje će ga astronauti kasnije proučavati. Ta misija će poslužiti za razvoj tehnologija za prijenos velikog tereta na Mars.

Prvi astronaut koji će posjetiti taj asteroid trebao bi do njega stići 2025. godine korištenjem Orion kapsule i SLS megarakete, sustava koji su već u razvoju. Orion u kombinaciji sa SLS-om, trebao bi prvi puta poletjeti 2018. godine, u bespilotnoj misiji u trajanju od 7 dana oko Mjeseca.

Mars 3

NASA također planira testirati module za boravak posade u dubokom svemiru početkom 2020-ih godina u kraćim misijama, te krajem dvadestih u dužim. Te će misije služiti za demonstraciju svih sustava potrebnih za slanje astronauta na dugotrajna putovanja ka Marsu.

Treća faza je dakako dolazak astronauta na Marsovu površinu. Taj abiciozni plan će se razvijati uz međunarodnu suradnju, a svi podaci koje će prikupljati astronauti, biti će na raspolaganju čitavom čovječanstvu.

U međuvremenu, NASA i njezini partneri poput ESA-e će na Mars slati nove robotizirane rovere, poput Insighta, koji će imati mogućnost istraživanja interijera Marsovog tla, a 2020. bi se na crveni planet trebao uputiti svestrani napredni istraživački Science Rover koji će tražiti dokaze o životu na Marsu, te skupljati uzorke koji će se jednog dana slati na Zemlju. On će nositi i instrument koji će služiti za testiranje tehnologije za proizvodnju zraka iz Marsove atmosfere od ugljičnog dioksida.

nasas-journey-to-mars

Robotske misije iza 20-ih godina ovog stoljeća bi prema NASA-i, trebale odgovoriti na mnoga važna pitanja, poput karakterizacije kompleksnog gravitacijskog okoliša Marsovih mjeseca, otkrivanja resursa i područja od znanstvenog interesa, razumijevanja svemirskog zračenja, razvoja sustava za slijetanje, te proučavanje regolita i prašine.

Ukratko rečeno, sve buduće svemirske misije koje NASA planira u orbiti Zemlje, oko Mjeseca i u dubokom svemiru, imaju konačnu svrhu da omoguće slijetanje čovjeka na Mars u 2030-im godinama ovog stoljeća.

"Konačni cilj je da čizma zakorači na površinu crvenog planeta, te da se na njemu uspostavi trajna naseobina", navodi NASA.

Sada se samo postavlja pitanje hoće li NASA-u preduhitriti privatni projekti, jer bi doista bilo smiješno da 2023. još istražuje Mars roverima, a Space One već prenosi Big Brother TV show s njegove površine.

Ključne riječi NASA svemir Mars čovjek plan