Objavljeno: 06.08.2011. 00:41

Juno

Ka Jupiteru poletjela letjelica Juno

Lansiranje letjelice Juno koju je u svemir ponijela raketa Atlas V proteklo je u najboljem redu.

Ka Jupiteru poletjela letjelica Juno

Fotografija rakete Atlas V koja nosi letjelicu Juno, neposredno uoči lansiranja iz baze Cape Canaveral Air Force Station u Floridi. PHOTO CREDIT: NASA

Jučer u 12 sati i 55 minuta po lokalnom vremenu, iz lansirne baze Cape Canaveral Air Force Station u Floridi, izvršeno je uspješno lansiranje letjelice Juno koja kreće na dugu misiju ka Jupiteru, gdje bi nam njezina sofisticirana oprema trebala otkriti mnoge tajne vezane uz taj ogromni planet.

Mada bi sama misija u orbiti Jupitera trebala trajati godinu dana, Juno će za put do Jupitera trebati punih pet godina.

Samo lansiranje je proteklo u najboljem redu, raketa Atlas V je savršeno podigla Juno u zrak, SRB rakete su se odvojile na vrijeme, a nakon ulaska u orbitu Zemlje, NASA je uspostavila kontakt s letjelicom, provjerila telemetriju i provela izvlačenje solarnih panela, najvećih među svim sondama koje su do sada lansirane u svemir.

Jupiter u svojoj dubini skriva priču, ne samo o našem sunčevom sustavu, već i o nama samima

Scott Bolton

Nakon toga je uslijedila njihova provjera i puštanje u rad sustava za opskrbljivanje letjelice strujom, te se može reći kako je Juno u potpunosti spreman za dugačko putovanje.
Juno će udaljenost od Zemlje do Mjeseca (oko 402.336 km) prevaliti za manje od jednog dana, a potom će mu, kako smo rekli, trebati 5 godina da bi prešao 2.800 milijuna kilometara do Jupitera.

Kada napokon stigne na svoj cilj, orbitirat će oko polova planeta 33 puta, za što će mu trebati oko godina dana, a tijekom tog vremena će koristiti svojih 8 instrumentata kojima će se pokušati probiti kroz guste plinovite oblake Jupiterove atmosfere, te nam omogućiti nova saznanja o njegovom podrijetlu, strukturi, atmosferi i magnetosferi, kao i potražiti potencijalnu čvrstu jezgru planeta. Nakon završetka jednogodišnje misije NASA će Juno srušiti na Jupiter, ili kako to oni kažu "deorbitirati ga".

Sa svoja četiri velika i mnoštvom manjih mjeseca, Jupiter gotovo formira svoj vlastiti sunčevi sustav. Njegov sastav djeluje poput zvijezde, a da je 80 puta veći, mogao bi se i nazvati zvijezdom.

"Jupiter je kamen temeljac našeg sunčevog sustava", kaže Scott Bolton, jedan od vodećih ljudi znanstvenog tima Juno. "Prema našim saznanjima, to je najstariji planet u sustavu, koji sadrži najviše materijala od svih drugih planeta, asteroida i kometa zajedno, te u svojoj dubini skriva priču, ne samo o našem sunčevom sustavu, već i o nama samima".

Na ovo nemamo više ništa dodati osim - Sretan put Juno!

VIDEO: Lansiranje letjelice Juno

Raketa Atlas V je uspješno podigla Juno, SRB motori su se na vrijeme odvojili, potom i zadnji stadij Centaur, te se letjelica sada samostalno kreće u smjeru Jupitera.