Objavljeno: 21.11.2012. 12:47

Curiosity

Je li marsov rover "namirisao" život

Znanstvenici kažu kako će uskoro predočiti otkriće koje će ući u povijesne udžbenike.

Je li marsov rover "namirisao" život

Glavni znanstvenik Curiositya John Grotzinger ovih je dana izjavio kako će rezultati istraživanja koje je "namirisao" instrument marsovog rovera pod imenom SAM (Sample Analysis at Mars), "uzdrmati znanstveni svijet i ući u povijesne knjige".

U ovom trenutku nikome još nije jasno o čemu se radi, mada svi očekujemo da bi to mogao biti dokaz o postojanju života iz povijesti crvenog planeta, ili još bolje, dokaz da neki oblici života još uvijek egzistiraju na Marsu.

No jeli to doista tako? Prema mišljenju mnogih znanstvenika, ovo "povijesno otkriće" bi se moglo odnositi na mnoge stvari, te se entuzijazam znanstvenika može odnositi na stvari koje nemaju nikakve veze s dokazom o životu na Marsu.

SAM je jedan od najvažnijih znanstvenih instrumenata Curiositya, specijalno dizajniran za traženje dokaza o područjima na kojima je nekada egzistirao život. Njegova zadaća je potraga za molekulama baziranim na ugljiku, koje mogu ali i ne moraju biti u vezi sa životom.

Čitav život kakav znamo na Zemlji sadrži organske molekule, no one mogu egzistirati i bez života. Znanstvenici su na primjer pronašli znakove ugljičnih spojeva na Plutonu i drugim mjestima u svemiru. Njihov pronalazak na Marsu bi mogao biti intrigantan, te bi mogao upućivati na to da bi Mars mogao predstavljati "domaćina" organskog materijala, sada ili u prošlosti, što bi moglo, ali samo moglo indicirati da je nekada bio i domaćin životu.

Stoga znanstvenici kažu da je SAM mogao pronaći dokaze postojanja organskog materijala, ali bi se Grotzinger i ekipa jednako oduševili i da nije pronašao ništa, jer bi im to pomoglo u otkrivanju povijesti Gale kratera, mada se nadaju da glavni znanstvenik Curiositya ne bi smatrao da takvo otkriće zaslužuje ulazak u povijesne knjige.

Stoga mnogi misle da je SAM doista pronašao neke organske molekule, no Grotzinger još ne želi izaći s detaljima u javnost jer vjerojatno traži višestruku potvrdu svojeg otkrića, obzirom da se već opekao. Naime, kada je Curiosity nedavno uočio znakove prisutnosti metana, a znanstvena se javnost uzbudila, ubrzo je novo mjerenje ukazalo da se u prvom mjerenju radilo o metanu zemaljskog podrijetla koji je na Mars stigao s roverom i kontaminirao uzorak.

Stoga su Grotzinger i njegov tim vrlo oprezni, te će izvesti nove detaljne testove i analize SAM-ovih uzoraka. Posebice će im biti važan test koji SAM obavlja "sam na sebi", odnosno na svojoj opremi, kako bi potvrdio da ona nije razlog kontaminacije određenog uzorka.

No u svakom slučaju, svi znanstvenici se slažu kako je Grotzinger vrlo ozbiljan znanstvenik koji ne koristi riječi poput "povijesni" ako doista nije na pragu otkrića neke velike stvari.

Sam Grotzinger je izjavio kako će za davanje službene izjave o tom velikom SAM-ovom otkriću trebati još nekoliko tjedana, što znači da on i njegov tim moraju izvesti još veliki broj provjera prije nego nas upoznaju s nekim "mikromarsovcem".