Objavljeno: 19.08.2011. 01:32

ESA & Roscosmos

ESA i Rusija udruženi šalju čovjeka na Mars

Europska svemirska agencija ESA i ruski Roscosmos udružuju se s ciljem slanja prvog čovjeka na Mars, vjerujući kako mogu preteći i NASA-u.

ESA i Rusija udruženi šalju čovjeka na Mars

Još od pada istočnog bloka, svemirskim istraživanjima nedostaje jedan važan pokretački faktor, utrka između dviju ideološki i politički suprotstavljenih strana. Vrlo je vjerojatno da bez hladnog rata, vojne i svemirske utrke između Rusa i Amerikanaca ne bi iznjedrile tako rano orbitiranje Gagarina oko Zemlje, niti šetanje Armstronga po Mjesecu.

Financijski krah SAD koji prijeti velikom dijelu "ostatka svijeta", polako dovodi do toga da se ponovo stvaraju neki suprotstavljeni blokovi, što vjerojatno neće biti na razini hladnog rata iz prošlog stoljeća, ali bi moglo utjecati na mnoga društvena, politička, pa i znanstvena zbivanja u svijetu.

U prilog tome dolazi objava Europske svemirske agencije (ESA), čiji je šef Jean-Jacques Dordain ovih dana izjavio kako će ESA i Roscosmos ujediniti snage u cilju slanja prve letjelice s ljudskom posadom na Mars.

suradnja ESA-e i Roscosmosa pokazala se vrlo uspješnom pri izvođenju eksperimenta Mars500, u kojem je 6 članova posade simuliralo uvjete 520-dnevne izolacije

Naravno, odluku o ovom projektu ne žele vezati uz bilo kakve političke konotacije, već izjavljuju kako se suradnja ESA-e i Roscosmosa pokazala vrlo uspješnom pri izvođenju eksperimenta Mars500, u kojem je 6 članova posade simuliralo uvjete 520-dnevne izolacije. Eksperiment je provodio Ruski institut za biomedicinske probleme, a ESA je u njemu sudjelovala obradom podataka i dijelom logistike.

Dordain nije ništa rekao o tome kada bi Roscosmos i ESA mogli poslati prve ljude na Mars, kao ni o letjelici koja bi izvela tu misiju, no sigurni smo kako ovo nije bio pucanj u prazno, jer je Rusima trebao snažan partner koji bi ih mogao vratiti u utrku protiv Amerikanaca, pogotovo nakon nedavne Putinove izjave u kojoj je žestoko optužio SAD za stanje u svijetu, dok bi za EU ovakvi projekti mogli značiti važan korak u očuvanju integriteta i neovisnosti od Amerike.

U svakom slučaju, za svijet svemirskih istraživanja ovo je odličan poticaj, stoga se ne trebamo čuditi ako u predstojećim mjesecima krene lavina objava NASA-e, ESA-e i Roscosmosa o projektima vezanim uz slanje čovjeka na Mars. Naravno, ne treba zaboraviti ni Kineze, koji će se sada još brže uključiti u utrku.

Čija će noga prva zakoračiti na tlo crvenog planeta? Američka, ruska, njemačka, francuska, kineska, ili pak možda hrvatska?